Już 16 kwietnia kolejna debata z cyklu „Przyszłość mediów, media przyszłości”. W tym miesiącu organizatorzy proponują dyskusję na temat sposobów funkcjonowania dziennikarstwa w erze cyfrowej i zarabiania na treściach w najbliższej przyszłości – zarówno na tych internetowych, jak i tych „tradycyjnych”.

Internet wpływa na media na ogromną skalę. Wymusza zmiany przyzwyczajeń dziennikarzy i wydawców, jednocześnie otwierając przed nimi nowe możliwości. Rozwój sieci kształtuje również sposób, w jaki redakcje różnych mediów pracują. Obecność w mediach społecznościowych to coraz częściej wymóg dla dziennikarzy, którzy muszą pamiętać o tym, że ich tekst/materiał stworzony na potrzeby tradycyjnego medium, zostanie wykorzystany także w nowych mediach.

Słychać także wyraźne głosy, że dziennikarze powoli odchodzą do lamusa i zastąpią ich media workerzy – wszechstronni pracownicy mediów, którzy będą spełniali inną rolę niż tradycyjni dziennikarze.
Jak zauważył Milton Friedman, nie ma darmowych obiadów, zawsze ktoś za nie płaci. Obecnie media w internecie są najczęściej bezpłatne dla odbiorcy końcowego. Z drugiej strony ktoś mądry powiedział, że jeśli dostajesz coś za darmo, to znaczy, że to Ty jesteś towarem. W tym kontekście warto zastanowić się kto, co, do kogo i dlaczego mówi. Czy ten model może funkcjonować z rzetelnym dziennikarstwem, czy też przeczy mu z założenia?

W dotychczasowym modelu biznesowym media są w znaczącym stopniu uzależnione od reklamodawców. Dlatego też, systemy opłat za treści online są postrzegane jako ograniczenie tego uzależnienia na rzecz większej koncentracji na potrzebach czytelników. Czy tzw. paywalle wpłyną na większą niezależnosć mediów?

Nośnym tematem jest również tzw. „branded content” – może pewnego dnia obudzimy się w świecie, w którym nie będzie tradycyjnie rozumianych redakcji, ale każda firma będzie miała własny tytuł prasowy, w którym będzie zatrudniać byłych media workerów i dziennikarzy? Czy brak jasnego modelu biznesowego dla mediów może oznaczać, że firmy same lub poprzez agencje public relations zaczną jawnie płacić za publikacje w konkretnych tytułach?

Z drugiej strony, dzięki rozwojowi internetu pojawiają i prężnie rozwijają nowe gatunki dziennikarskie, takie jak data journalism. Wielu dziennikarzy postrzega internet jako “zagrożenie” dla tradycyjnych mediów, ale jest to także ważne narzędzie ich pracy oraz komunikacji.

Wydarzenie na facebooku – tutaj.

Jak będą pracować dziennikarze i jak będą zarabiać media?

Do pochylenia się nad tymi wszystkimi pytaniami zaprosiliśmy:
– Petera Barrona, obecnie Google, wcześniej BBC
– Igora Janke, współtwórcę platformy blogowej Salon24
– Petera Richardsa, platforma Piano Media
– Bartosza Węglarczyka, wicenaczelnego „Rzeczpospolitej” i redaktora naczelnego magazynu „Sukces”

Debaty z cyklu „Przyszłość mediów, media przyszłości” organizują Paweł Luty, dziennikarz Forbes.pl i magazynu „Pierwszy Milion” oraz Paweł Lipiec CCO w Grupie ANG, przy wsparciu Google Polska oraz Projekt: Polska.

Cykl debat „Przyszłość mediów, media przyszłości” ma na celu rozwój debaty publicznej wokół wpływu internetu na funkcjonowanie mediosfery. Razem z ekspertami i przedstawicielami mediów chcemy mówić o najnowszych trendach i dyskutować o wyzwaniach czekających media w dobie internetu.

Lokal przy ul. Andersa 29 oraz ul. Jazdów 3/12
jest wykorzystywany na cele kulturalne
przez Projekt: Polska dzięki pomocy Miasta Stołecznego Warszawy – Dzielnicy Śródmieście.

Warszawa Śródmieście

Materiały ze strony są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 4.0
(o ile nie jest to stwierdzone inaczej). Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Projekt: Polska.
Creative Commons License

Projekt: Polska
☀ szota.biz