New Music in Eastern Europe (Glissando i Notatki z podziemia)

wtorek
4.04.2017 18:00

Magazyn „Glissando” oraz Muzeum Sztuki w Łodzi zapraszają na warszawską premierę książki „Notatki z podziemia. Sztuka i Muzyka Alternatywna w Europie Wschodniej 1968-1994” (red. David Crowley, Daniel Muzyczuk) oraz #30 numeru „Glissanda” zatytułowanego „New Music In Eastern Europe” (red. prowadzący Jan Topolski).

 

Goście: Edyta Jarząb, Daniel Muzyczuk, Jan Topolski

Prowadzenie: Antoni Michnik

 

Łączymy siły, aby wspólnie porozmawiać o tradycjach muzyki eksperymentalnej w Europie Wschodniej. Porozmawiamy o różnych obliczach muzycznych awangard regionu, ich związkach oraz specyfice. Zastanowimy się wspólnie nad siłą ich oddziaływania, ograniczeniami oraz aktualnością.

 

Publikacja pod redakcją Davida Crowleya i Daniela Muzyczuka jest podsumowaniem wystawy „Notatki z podziemia. Sztuka i muzyka alternatywna w Europie Wschodniej 1968-1994”, która odbywała się w dniach 22.09.2016 – 15.01.2017 w Muzeum Sztuki w Łodzi.

 

Projekt „Notatki z podziemia” śledzi bliskie i często dynamiczne związki pomiędzy artystami wizualnymi i muzykami w Europie Wschodniej w okresie rządów komunistycznych. Przedstawiciele pełnych wigoru kultur, jakie rodziły się na styku sztuki i muzyki, wierzyli – często naiwnie – że stanowią alternatywę dla popularnych gustów i społecznych konwencji. Czasami musieli zmagać się z cenzurą i zakazami, gdyż władze z podejrzliwością traktowały wszelką odmienność. Rock w latach 70. a później punk i nowa fala były tyleż stylami muzycznymi, co formami estetycznej wrażliwości i jako takie inspirowały nowatorskie rozwiązania w dziedzinie plastyki, filmu i literatury a także charakterystyczne style życia.
Szczegółowe informacje:
http://msl.org.pl/pl/wydarzeniams/wystawy-archiwalne/notatki-z-podziemia-sztuka-i-muzyka-alternatywna-w-europie-wschodniej-1968-1994.html
http://msl.org.pl/pl/ms/ksiegarnia/notatki-z-podziemia.html
Jubileuszowy numer magazynu „Glissando” pod redakcją Jana Topolskiego stanowi szeroko zakrojoną wyprawę po terytoriach nowej muzyki w Europie Środkowej i Wschodniej. W czterech blokach zgromadzonych zostało blisko 30 tekstów, w większości w języku angielskim (z alternatywnymi wersjami na stronie www.glissando.pl). Wspólnie z Bôłt Records od dawna przyświeca nam hasło New Music in Eastern Europe – dziedzictwo awangard, zapomniani pionierzy, współcześni klasycy, nowe nazwiska i sceny. Tym razem skupiliśmy się na krajach byłej Jugosławii, grupy Wyszehradzkiej oraz Rumunii, Rosji, Białorusi i Ukrainie. Nasłuchiwania to subiektywne rekonesanse i diagnozy, od rumuńskich kurortów, przez rosyjski futuryzm, po węgierskie radio i jugosławiańskie pomniki, a wspólnym mianownikiem jest tu duchologiczna tęsknota. Mapy zabierają czytelnika na spacer po sześciu tętniących muzycznym życiem metropoliach, pokazując najważniejsze wydarzenia i miejsca, nierzadko całkiem alternatywne (Petersburg, Lwów, Ljubljana, Budapeszt, Bratysława i Praga). Lustra to pogłębione studia kluczowych, choć często zapoznanych zjawisk: węgierskiego Studia Nowej Muzyki, zagrzebskiego Biennale, Cage’a oraz elektroniki w Jugosławii, rosyjskiej Popmechaniki, ale także dźwiękowego podejścia do Praskiej Wiosny czy współczesnych demonstracji. Wreszcie Sylwetki przypominają lub odkrywają wybrane postaci nowej muzyki i performatyki z różnych krajów oraz wielu pokoleń: Katalin Ladik (Serbia/Węgry), Jozef Malovec (Słowacja), Petr Kofroň (Czechy), Irinel Anghel (Rumunia), Borys Filanowski (Rosja), Oksana Omelczuk (Białoruś), Aleksiej Szmurak (Ukraina) i Anna Zaradny (Polska).

New Music in Eastern Europe (Glissando i Notatki z podziemia)

Lokal przy ul. Andersa 29 oraz ul. Jazdów 3/12
jest wykorzystywany na cele kulturalne
przez Projekt: Polska dzięki pomocy Miasta Stołecznego Warszawy – Dzielnicy Śródmieście.

Warszawa Śródmieście

Materiały ze strony są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 4.0
(o ile nie jest to stwierdzone inaczej). Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Projekt: Polska.
Creative Commons License

Projekt: Polska
☀ szota.biz